Ik ben mij aan het oriënteren in het opzetten van een Online Training voor onze klanten. Veel van hen komen nu liever niet bij ons op lokatie en steeds meer wordt online gedaan. Wij willen daarin niet achter blijven. Nu hoor ik bij diverse zogenaamde business guru’s dat je hem het beste eerst kunt verkopen en dan pas kunt beginnen met bouwen. Wat zeggen jullie hierover?
Eerst het fundament: De strategie
Chantal Bakker, Senior Marketeer
Wij krijgen die vraag erg vaak. Het idee erachter is dat je dan als ondernemer een stok achter de deur hebt om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan met het opzetten van jouw Online Training. Iets wat misschien werkt bij kleine ZZP-ers maar als MKB-er of Sales Professional bij grote organisaties en instellingen weet je wel beter. De interne organisatie komt daarmee behoorlijk onder druk te staan. De aansluiting bij jouw doelgroep en de voorsprong op jouw concurrent ontbreken zo. Omdat je groter denkt dan de gemiddelde ZZP-er en dus ook een grotere doelgroep bedient zul je eerst onderzoek moeten doen naar hun werkelijke behoefte en daar de ontwikkeling van de training op af moeten stemmen. Laat je je daarin leiden door die ene klant aan wie je de training al hebt verkocht dan kun je daarmee flink de mist in gaan.
Wat zou dan een goede strategie zijn?
Andrea Lagerwey, Senior Opleidingskundige
Een ander idee hierachter is dat je pas gaat ontwikkelen als je zeker weet dat er behoefte aan is. Vanuit strategie is dat een zeer goede keuze; je wilt geen tijd en energie steken in iets dat misschien niet verkocht gaat worden. Wat trainers echter vergeten, is de tijd die het kost om een goede training te ontwikkelen. Met alleen een idee waarover de training moet gaan, ben je er nog niet. Een training ontwikkelen volgt dezelfde stappen als ieder project: eerst het idee, dan de definitie wan wat het moet worden en vervolgens hoe het programma eruit komt te zien. Pas als je dat bepaald hebt, kan je beginnen met verkopen.
Wat ondernemers doen die eerst verkopen, is na de verkoop in drie weken tijd de eerste module opleveren. En twee weken later de volgende. Om er vervolgens bij module 3 of 4 achter te komen dat – met voortschrijdend inzicht – de volgorde toch niet helemaal goed is. En dat het realiseren van al het materiaal veel en veel meer tijd kost (gemiddeld 75 uur voor één module) dan vooraf bedacht, waardoor er enorme druk ontstaat. Druk die de kwaliteit niet ten goede komt.
Als je weet wat het onderwerp wordt van je training, ga je éérst een globaal plan maken van het hele traject. En dat werk je daarna in detail uit. Onderzoek vooraf of de ideëen haalbaar zijn en bedenk eventuele alternatieven. In de fase van realiseren (de vijfde stap in het proces) weet je dan zeker dat je de juiste dingen doet en kan je echte kwaliteit leveren. Dat profiteer jij, je training en uiteindelijk ook je deelnemer van.
Wij willen graag onze training ook online gaan aanbieden. We zijn al in gesprek met een aantal potentiele leveranciers van platformen. Zij benadrukken dat het belangrijk is om eerst te kiezen voor een platform en dan pas te gaan bouwen aan de Online Training. Ik ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Eerst een LMS-systeem dan?
Chantal Bakker, Senior Marketeer
Een goede vraag! Leveranciers van de platformen hebben maar één doel. Het werven van gebruikers van hun platform. Ze ondersteunen niet bij de didactische opzet van een training. Niet bij de productie van trainingsmateriaal. En zeker niet bij de Marketing en Sales van een training. Je koopt dus letterlijk alleen een stukje techniek waarvan je niet eens weet of je het wel gaat gebruiken. En zelfs al zou je het gebruiken. Je moet het ook nog maar eens zien te verkopen. Het komt er eigenlijk keer op keer op neer dat het belangrijk is dat je je eerst verdiept in de behoefte van jouw potentiële klant. Dat je weet wat hij wil zodat je ook weet of er wel een markt is voor jouw training.
Waarom niet een LMS-stysteem eerst uitzoeken
Vaak is het zo dat deze belangrijke stap is overgeslagen wanneer een training niet verkoopt. Soms zit het enkel en alleen in het verkeerde woordgebruik. Dan gebruik je andere woorden dan jouw potentiële klant en dan vind je elkaar niet. Of je bevindt je niet op dezelfde (online) plek als geinteresseerden. Of je kiest een leerstijl die hen niet aanspreekt. Het is dan zaak jouw Marketing Strategie aan te passen zodat er wel een aansluiting is.
Waarom wel vrij snel een LMS-systeem uitzoeken
Er zijn ook redenen te bedenken waarom het wel verstandig is om al vrij snel in de opzet een Learning Management System (LMS-Systeem) uit te kiezen. Je hebt dan wel beter zicht op de mogelijkheden en kunt daar de uitwerking van je training op aanpassen. Zo voorkom je dat je dingen bedenkt en ontwikkelt die helemaal niet kunnen. Maar ook dan pas nadat je eerst een marktonderzoek hebt laten doen en daar de strategie op hebt aangepast. Dat komt namelijk overal in terug. Ook bij de didactische keuzes die je maakt.
Voorwaarden voor een passend platform
Andrea Lagerwey, Senior Opleidingskundige
Vanuit didactisch oogpunt raden wij aan om een aantal opties in het achterhoofd te houden op het moment dat je de haalbaarheid van de leermiddelen die je wilt inzetten gaat onderzoeken. Laat daarbij altijd het didactisch belang voorrang krijgen; er is voor bijna ieder gewenst leermiddel wel een oplossing te bedenken. Ga je uit van de beperkingen van het platform, dan zal je altijd inboeten op kwaliteit en dus op het uitiendelijke resultaat van de deelnemer. Het Online Trainingsinstituut werkt met heel veel verschillende leveranciers van leermiddelen samen om ook op technisch vlak de nodige ondersteuning te kunnen bieden.
Wordt het niet allemaal veel te ingewikkeld? Wij zijn een middelgrote organisatie in de zorg en wij hebben veel wisselend personeel. We zouden nieuwe medewerkers graag een basis online training aanbieden zodat het vaste personeel daar niet mee wordt belast. Maar eigenlijk hebben we niet veel met techniek en weten weinig over hoe je een training opzet die ook echt van het begin tot het eind wordt gevolgd. Daar zien we nog het meest tegen op. Verkopen is in ons geval niet van belang. Zijn jullie dan toch de juiste partij voor ons?
Onboarding via een Online Training
Andrea Lagerwey, Senior Opleidingskundige
Allereerst mijn complimenten voor deze keuze! Dit is nou precies waar een Online Training haar toegevoegde waarde kan laten zien: door het ontlasten van bestaande medewerkers bij het inwerken van nieuwe collega’s. Met een Online Training “Onboarding” , laat je een deelnemer kennismaken met de organisatie, met de collega’s en afdelingen en wellicht ook al met vaste bewoners of patienten – als dat van toepassing is. Zo krijgt een nieuwe medewerker al snel het gevoel dat hij of zij een onderdeel is van de organisatie.
Inwerken nieuwe collega’s
Naast het kennismaken met de organisatie, zijn Online Trainingen ook perfect om standaard protocollen en processen uit te leggen en zelfs al te oefenen. Wanneer een medewerker goed voorbereid op de werkvloer komt, zal de inwerkperiode met een vaste collega veel sneller verlopen. Die hoeft immers niet meer alles uit te leggen, maar kan direct maatwerk leveren. Wat vindt de nieuwe medewerker nog lastig, welke vragen heeft hij of zij en welke specifieke kennis of vaardigheden gelden voor deze afdeling?
Online Training afgestemd op de deelnemer
Deze manier van werken kan bijvoorbeeld een onderdeel zijn van de 70-20-10 methode: 10% leren door een training (klassikaal of online), 20% leren door zelf op zoek te gaan naar informatie binnen de systemen van de organisatie en 70% leren door het doen op de werkvloer. De Online Training kan worden afgestemd op de ervaring van de deelnemer en ‘meelopen’ met de uitbreiding van taken tijdens het inwerktraject.
Een Online Training die met plezier gevolgd wordt
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker de gehele training volgt. Dan wil je niet dat er een saaie training klaarstaat waar een deelnemer zich met moeite doorheen worstelt met het risico de helft over te slaan, maar dat er een training klaarstaat die met plezier gevolgd wordt zodat het maximale uit de training wordt gehaald. Het Online Trainingsinstituut helpt met het bedenken van een leuke, inspirerende en leerzame Online Training die ‘didactisch verantwoord’ is.
Op zich vind ik het fenomeen Online Trainingen erg interessant en ik zie ook wel de toegevoegde waarde voor ons bedrijf. Maar ik merk ook dat het persoonlijke contact met onze klanten zeer gewaardeerd wordt. De vraag is dan ook, gaan zij wel accepteren wanneer ze niet meer door ons persoonlijk worden getraind maar via video’s en werkboeken online? Wat is jullie ervaring hiermee?
Onboarding via een Online Training
Andrea Lagerwey, Senior Opleidingskundige
Allereerst mijn complimenten voor deze keuze! Dit is nou precies waar een Online Training haar toegevoegde waarde kan laten zien: door het ontlasten van bestaande medewerkers bij het inwerken van nieuwe collega’s. Met een Online Training “Onboarding” , laat je een deelnemer kennismaken met de organisatie, met de collega’s en afdelingen en wellicht ook al met vaste bewoners of patienten – als dat van toepassing is. Zo krijgt een nieuwe medewerker al snel het gevoel dat hij of zij een onderdeel is van de organisatie.
Inwerken nieuwe collega’s
Naast het kennismaken met de organisatie, zijn Online Trainingen ook perfect om standaard protocollen en processen uit te leggen en zelfs al te oefenen. Wanneer een medewerker goed voorbereid op de werkvloer komt, zal de inwerkperiode met een vaste collega veel sneller verlopen. Die hoeft immers niet meer alles uit te leggen, maar kan direct maatwerk leveren. Wat vindt de nieuwe medewerker nog lastig, welke vragen heeft hij of zij en welke specifieke kennis of vaardigheden gelden voor deze afdeling?
Online Training afgestemd op de deelnemer
Deze manier van werken kan bijvoorbeeld een onderdeel zijn van de 70-20-10 methode: 10% leren door een training (klassikaal of online), 20% leren door zelf op zoek te gaan naar informatie binnen de systemen van de organisatie en 70% leren door het doen op de werkvloer. De Online Training kan worden afgestemd op de ervaring van de deelnemer en ‘meelopen’ met de uitbreiding van taken tijdens het inwerktraject.
Een Online Training die met plezier gevolgd wordt
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker de gehele training volgt. Dan wil je niet dat er een saaie training klaarstaat waar een deelnemer zich met moeite doorheen worstelt met het risico de helft over te slaan, maar dat er een training klaarstaat die met plezier gevolgd wordt zodat het maximale uit de training wordt gehaald. Het Online Trainingsinstituut helpt met het bedenken van een leuke, inspirerende en leerzame Online Training die ‘didactisch verantwoord’ is.