Online Marketing: Door de bomen het bos niet zien
Een Online Training opzetten is één ding maar zorgen dat hij gevonden wordt door potentiële klanten een Online Marketing wordt met de dag complexer, zo lijkt het wel. Het Online Trainingsinstituut weet dat veel van haar klanten hier tegenaan lopen en wil hen deze hindernis uit handen nemen door hen te ondersteunen bij alle stappen die nodig zijn om van een Online Training een succes te maken. Van het bepalen van een onderwerp waar ook daadwerkelijk behoefte aan is en hier op een klantgerichte manier op in te steken. Het bepalen van de strategie die de basis vormt van een succesvolle onderneming.
Van didactiek, techniek tot sales en marketing
Het opzetten van de training zelf op basis van didactische vaardigheden aangevuld met een leerling volgsysteem die maken dat de training op een prettige manier kennis en vaardigheden overdraagt waardoor hij ook werkelijk succesvol wordt afgerond. De technische realisatie. Van de Online Leeromgeving tot het platform waarbinnen hij zichtbaar wordt. Het bestelproces en het betaalsysteem. Maar ook aan de Online Marketing zelf besteden wij veel aandacht. Zo verzorgen wij de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Verzorgen de organische en betaalde plaatsing op het Social Media platform dat het best bij de doelgroep aansluit. Zetten de salesfunnel uit waar je bijvoorbeeld doormiddel van advertenties en e-mailmarketing nieuwe klanten haalt. Zelfs het bouwen van een Online Community voor klanten waarin zij met elkaar ervaringen en kennis uitwisselen behoort tot de mogelijkheden.
Dat kun je onmogelijk allemaal zelf doen
Wanneer je je bedenkt dat achter elke fase in het proces van het opzetten van een training een berg aan kennis van ervaring schuilt gaat dan snap je ook dat je het onmogelijk allemaal zelf kunt doen. Niet alleen veel theoretische kennis maar juist die je wellicht ook online kunt vinden maar het is juist de praktische kennis die maakt dat je als doe-het-zelver hopeloos achter de feiten aan loopt. Kennis van:
- Online Marktonderzoek en Keyword Onderzoek
- Strategiebepaling en de vertaalslag naar de praktijk
- Didactische kennis en vaardigheden over het leerproces
- Creatieve vaardigheden die je nodig hebt bij het in elkaar zetten
- De techniek achter een Learning Management System (LMS)
- Het bouwen van een platform / website waarop de training komt
- Het inrichten van een webshop waarin de training wordt verkocht
- Het inrichten van een bestel- en betaalsysteem
- Zoekmachine optimale voor een verbeterde vindbaarheid
- Social Media Marketing voor het aanboren van nieuwe klanten
- Adverteren in Zoekmachines en Social Media
- Het opbouwen van een Mailinglist van potentiële klanten
- Het opzetten van een Online Community voor klanten

Klantgericht: Van Wij naar jij
De grootste fout bij Online Marketing is wellicht een verkeerde focus. Vaak zijn we zo bezig om ons verhaal te vertellen. Om de Online Trainig te vullen met onze kennis en te laten zien hoe goed wij in iets zijn. Helaas, want laten we eerlijk zijn als ontvangende partij – de potentiële klant – kijken we er met een heel ander oog naar. We willen weten wat het ons oplevert.
‘What’s in it for me?’
Wanneer we een training opzetten is het zaak dat we dat als vertrekpunt nemen. Dat we weten wat de deelnemer of cursist wil leren. Welke behoefte hij heeft en welke leerstijl hem helpt om zich dat eigen te maken. We hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde leerstijl. De een zegt ‘Doe mij maar een boek!’ terwijl de ander zegt ‘Ik moet het eerst zelf kunnen toepassen. Dan onthoud ik het pas.’
Resultaat verhogen met een weloverwogen strategie
Klantgerichtgheid gaat niet alleen over de Online Training zelf maar ook over de Marketing ervan. Vaak geeft deze onvoldoende resultaat omdat we ook hier te veel uitgaan van ons aanbod en te weinig van de behoefte van de klant. Zo is het allereerst zaak dat we weten:
- Wat is de doelstelling van de Online Training?
- Wie is de doelgroep voor wie we de training maken?
- Waar bevindt de doelgroep zich?
- Welke Tone of voice is hij gevoelig voor?
- Welke argumenten halen hem over de streep?
- Welke interne dialoog weerhoudt hem ervan?
Jouw ideale klant in jouw Salesfunnel
Wanneer we bij alles wat we doen de klant centraal stellen en bereid zijn wat minder vanuit het perspectief van de aanbieder te denken neemt de kans dat de training succesvol zal zijn flink toe. De vraag is alleen nog, hoe doe je dat? Kort gezegd, dat doe je vooral niet zelf. Dan loop je gegarandeerd tegen je eigen blinde vlek aan. Bovendien is het zo dat je je niet op gevoel en intuïtie hoeft te baseren wanneer je de feiten kent. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat er meer gezocht wordt op ‘Tuinieren’ dan op ‘Tuinonderhoud’ dan weet je dus welk woord je het beste kunt gebruiken om de doelgroep jouw salesfunnel in te trekken.